تولد لاکچری در سومین روز خاص قرن جدید! جزئیات تکان‌دهنده از اردوی وحشت در استخر مرگ برنامه جدید امتحانات پایه ششم و نهم اعلام شد (یکم خرداد ۱۴۰۳) نام‌گذاری بیمارستان ۲۰۴ تختخوابی نیشابور به‌نام «سیدالشهدای خدمت» انفجار مین در ارتفاعات مرزی آذربایجان غربی یک کشته و ۲ زخمی برجای گذاشت (یکم خرداد ۱۴۰۳) زلزله قدرتمند اندونزی را لرزاند (یکم خرداد ۱۴۰۳) طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع یکی از مهمترین اقدامات شهید آیت الله رئیسی بود کشف ۱۷ کیلوگرم زعفران قاچاق توسط مرزبانان هنگ تایباد(۱ خرداد ۱۴۰۳) قطار فوق‌العاده مشهد برای مراسم تشییع رئیس‌جمهور از مهاجرت ۱۰ هزار پزشک تا توزیع نابرابر پزشکان متخصص در کشور  برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان اعلام شد ممنوعیت‌های تردد ویژه مراسم تشییع پیکر رئیس جمهوری در مشهد اعلام شد تشکیل پرونده قضایی برای منتشرکنندگان مصادیق توهین‌آمیز درخصوص سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد برای روز پنجشنبه (٣ خرداد ١۴٠٣) هم‌زمان با مراسم تشییع و تدفین رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، یکم خرداد ١۴٠٣) | آغاز بارش‌های پراکنده باران در استان آسیب‌هایی جدی که روغن مصرف شده به مغز می‌زند
سرخط خبرها

درباره مضرات نمک‌های رنگی | ۴۰ درصد نمک کارگاه‌های زیرزمینی خراسان رضوی تصفیه شده نیست

  • کد خبر: ۲۰۸۰۲۰
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
درباره مضرات نمک‌های رنگی | ۴۰ درصد نمک کارگاه‌های زیرزمینی خراسان رضوی تصفیه شده نیست
رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کمبود ید می‌تواند منجر به گواتر یا ناهنجاری‌های مادرزادی شود، افزود: همچنین این موضوع ممکن است افزایش سقط جنین را به دنبال داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز عوارض مصرف بیش از حد یا مصرف کم نمک، کاهش سرانه مصرف شیر و پیامد‌های آن و شایعات رایج در‌باره مصرف نمک دریا یا نمک صورتی و آبی، بخشی از صحبت‌هایی بود که اساتید این حوزه به بهانه پویش ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم به آن پرداختند.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد روز گذشته در این نشست، با اشاره به اینکه کمبود ید می‌تواند منجر به گواتر یا ناهنجاری‌های مادرزادی شود، افزود: همچنین این موضوع ممکن است افزایش سقط جنین را به دنبال داشته باشد و در نوزادانی که تازه متولد می‌شوند ناشنوایی یا گنگی مادرزادی را به دنبال خواهد داشت.

هر ۲۰۰ نوزاد، یک نوزاد دارای کم‌کاری تیروئید

زهرا اباصلتی اظهار کرد: یکی از آزمایش‌هایی که در بدو تولد انجام می‌شود، بررسی کم‌کاری تیروئید در نوزادان است که ارتباط مستقیم با مصرف ید در دوران بارداری مادر دارد. متأسفانه این آمار در پنج سال اخیر افزایش پیدا کرده است و اکنون از هر دویست نوزادی که متولد می‌شوند، یک نوزاد دچار کم‌کاری تیروئید به‌علت کمبود ید در دوران بارداری مادر است که این مسئله ممکن است موجب اختلالات هوشی و رشدی در دوران کودکی شود.

اباصلتی اضافه کرد: مصرف لبنیات نیز باید ۲۵۰‌گرم باشد، اما طبق آخرین بررسی، این میزان در میان مردم ما ۱۶۴‌گرم در روز است.

وی با اشاره به آمار سه میلیون‌نفری مبتلایان به پوکی استخوان در کشور، ادامه داد: بهترین راه برای پیشگیری از پوکی استخوان، استفاده از لبنیات است.

نمک دریا، بدترین نوع نمک

یک متخصص طب ایرانی و معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیز گفت: یکی از موضوعات اشتباهی که شایع شده استفاده از نمک دریاست و این در حالی است که در منابع معتبر طب ایرانی، نمک دریا به عنوان بدترین نمک اعلام شده است.

مجید جعفری‌نژاد با اشاره به اینکه بهترین نمک، نوع تصفیه‌شده است، اظهار کرد: ظروف سنگی و مسی نیز به بدن انسان آسیب می‌زنند و تنها زمانی استفاده از ظروف مسی توصیه می‌شود که به‌طور مستمر قلع‌اندود شوند.

محمد باباخانی، رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، نیز بیان کرد: طبق بررسی‌هایی که به عمل آمده است، میزان نمک حدود ۷۵‌درصد نان‌هایی که مصرف می‌کنیم، در حد استاندارد است و ۲۵‌درصد بقیه، بیش از اندازه مجاز نمک استفاده کردند که منجر به اخطار و سایر برخورد‌های قانونی با آن‌ها شده است.

نمک‌های رنگی مفید نیست

محمود کریمی، رئیس اتحادیه نمک خراسان‌رضوی، نیز در این نشست، با اشاره به وجود دو نوع نمک دریا و نمک سنگ معادن در استان، بیان کرد: اکنون ۴۰‌درصد نمکی که به کارگاه‌های زیرزمینی در استان ارائه می‌شود، تصفیه‌شده نیست. مردم نمک‌های رنگی صورتی یا آبی را که اخیرا در بازار رایج شده است استفاده نکنند و بهترین نمک همان نمک تصفیه‌شده یددار است.

تولید ۳‌هزار تن شیر خام در استان

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان‌رضوی نیز با اشاره به اینکه در خراسان‌رضوی حدود ۳ هزار تن شیر خام تولید می‌شود، بیان کرد: متأسفانه به‌دلیل سیاست‌های نادرست، قیمت شیر از سال گذشته تاکنون افزایش یافته است و همین مسئله موجب کاهش مصرف سرانه شیر می‌شود.

مهدی هدایت‌نیا با بیان اینکه عرضه شیرخام ممنوع است، اما متأسفانه نظارتی در این حوزه وجود ندارد، گفت: کمیته کنترل کیفی شیر خام فعال شده است. بیش از هزار واحد عرضه‌کننده شیر خام در استان داریم که قرار است به‌صورت گروه به گروه به‌سراغ آن‌ها برویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->